محل تبلیغات شما

آیا تا به حال فکر کرده‌اید؛ دسته‌ دنده به چه چیزی متصل است و با حرکت دسته دنده چه اتفاقی درون جعبه‌دنده رخ می‌دهد؟ چرا گاهی هنگام تعویض دنده، صدایی عجیب شبیه خرد شدن قطعات به گوش می‌رسد؟ چرا نمی‌توان هنگام حرکت به‌سمت جلو، خودرو را در وضعیت دنده‌ی عقب قرار داد؟ آیا با این‎کار، قطعات داخل جعبه‌دنده خرد می‌شوند؟ این‌ها تنها بخشی از سؤالات احتمالی کسی است که حداقل یک‌بار پشت فرمان خودرو نشسته باشد؛ در این مقاله به‌همین سؤالات پاسخ می‌دهیم و با اساس عملکرد جعبه‌دنده‌های دستی آشنا می‌شویم.

 

جعبه‌دنده و متعلقات

جعبه‌دنده پس از کلاچ، دومین عنصر سیستم انتقال قدرت در خودروها بوده و از تعدادی چرخ‌دنده و محور (شفت) تشکیل شده است که همگی درون یک محفظه قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ی جعبه‌دنده تغییر گشتاور تولیدی توسط پیشرانه و تنظیم سرعت دورانی چرخ‌ها است. همه‌ی خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی درون‌سوز دارای محدودیتی در دور موتور هستند که اغلب محدوده‌ی خطرناک آن با رنگ قرمز روی صفحه‌ی مدرج تعبیه شده در پشت فرمان مشخص است. هدف از این درجه‌بندی، اطلاع راننده از نحوه‌ی عملکرد پیشرانه و میزان بازدهی آن است. همه‌ی پیشرانه‌ها در دور موتوری خاص حداکثر توان خود را تولید می‌کنند و هدف این است که با استفاده از جعبه‌دنده و انتخاب دنده‌ی صحیح، راننده بتواند همواره پیشرانه را در ایده‌آل‌ترین حالت به‌کار گیرد. این ایده در نهایت منجر به اختراع جعبه‌دنده‌های CVT یا دور متغیر شد که همواره پیشرانه را در شرایط ایده‌آل (یا نزدیک به آن) به کار می‌گیرد.

در جعبه‌دنده‌های دستی ساده، عموما سه محور وجود دارد. محور اول که از طریق کلاچ به پیشرانه متصل است، محور محرک نام دارد. محور دوم محور متحرک نام دارد که از طریق محور سوم، موسوم به محور واسط، به محور محرک متصل است؛ برای درک بهتر، به‌تصویر زیر دقت کنید.

 

 

در شکل بالا، یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته به تصویر کشیده شده است. محور سبز رنگ محور محرک بوده (متصل به پیشرانه) که روی آن چرخ‌دنده‌ای به‌صورت یکپارچه با محور تعبیه شده است و با سرعتی مشابه سرعت محور و پیشرانه می‌چرخد. محور قرمز رنگ محور واسط است که وظیفه‌ی انتقال گشتاور از محور محرک به محور متحرک را بر عهده دارد. روی این محور نیز تعدادی چرخ‌دنده‌ی یکپارچه با محور قرار گرفته است که با سرعتی مشابه سرعت گردش محور محرک می‌چرخند. محور سوم که با رنگ زرد مشخص شده، محور متحرک است. روی این محور چرخ‌دنده‌هایی با قطرهای متفاوت قرار گرفته‌ است که برخلاف شفت‌های دیگر، این چرخ‌دنده‌ها با محور متحرک یکپارچه نیستند، بلکه روی یاتاقان‌هایی نصب شده‌اند تا بدون به‌حرکت درآوردن محور متحرک، چرخش پیدا کنند. اما چگونه با حرکت دادن دسته‌دنده، چرخ‌دنده‌های تعبیه شده در جعبه‌دنده جابه‌جا می‌شوند؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید با اجزای درگیر در عمل تعویض دنده آشنا شویم.

 

منبع: زومیت

گیربکس دور متغیر SEW

همه چیز درباره گیربکس غیر اتوماتیک و جعبه دنده دستی

گیربکس سیاره ای SEW

محور ,پیشرانه ,جعبه‌دنده ,روی ,محرک ,رنگ ,است که ,محور محرک ,محور متحرک ,با محور ,به محور

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Aferat